Hobbelen! - Reisverslag uit Vanadzor, Armenië van Jongeren Armenie - WaarBenJij.nu Hobbelen! - Reisverslag uit Vanadzor, Armenië van Jongeren Armenie - WaarBenJij.nu

Hobbelen!

Door: Lotte en Jos

Blijf op de hoogte en volg Jongeren

01 Augustus 2010 | Armenië, Vanadzor

Lieve allemaal,

Weer een berichtje van mij en Jos. Deze dag wordt het perspectief van Lotte besproken met de hulp van Jos. We beginnen vandaag weer heerlijk op de vroege ochtend.

’s Ochtends waren er wat probleempjes met opstaan onder de jongeren (we konden het late naar bed gaan niet meer aan). We hadden weer eens heerlijke hartjes broodjes van onze lieve keukenploeg gekregen. In combinatie met een kopje thee en stukjes Turks brood was het ontbijt weer compleet.

We gingen vandaag eens een keer later op pad. Rond een uur of 10 gingen we met twee van die busjes (waar je normaal gesproken met zijn 12-en inpast) op pad. Deze keer gingen we ook met maar met 12 in een bus. Het zou een rit worden van een uurtje wat ons door het schitterende landschap bracht in de richting van iets waar we geen duidelijkheid over konden krijgen. Kortom we wisten niet waar we terecht zouden komen. Uiteindelijk duurde de rit bijna 2 uur. De verlengde tijdsduur was een combinatie van gaten in de weg en mooie hobbels waarbij de schokdempers werden getest voor de apk.

We kwamen uit bij een vervallen kerkje. We hadden er wat rondgelopen en hadden wat kapelletjes gezien. Het scheen een ‘toeristische’ plaats te zijn, want er was een bus met Duitsers, Fransen en wat ‘rijkere’ Armenen met een patserbak. Op een gegeven moment ging het richting lunchtijd. Na lang wikken en wegen konden we een beslissing nemen over wat we gingen eten, het werd een ‘Russische’ maaltijd. Uit de maaltijd kon je goed zien dat Rusland de ‘baas’ over Armenië was, want het eten was niet anders dan het Armeens. Het smaakte overigens wel erg goed. We kregen twee soorten geitenkaas, Turks brood (ofcourse), sla en een soort van tortellini. Na deze lekkere maaltijd moest Koen nog even een oude man tegenhouden die graag jongere vrouwen zoent.

Toen gingen we weer richting ons huisje. Op de weg terug naar het weeshuis reden we nog langs een ander kerkje waar we een heel stuk door de jungle moesten lopen. Waar overigens ook oude mannetjes en vrouwtjes woonde. De ganzen, kippen en varkensvellen liepen en lagen op de grond. Een indrukwekkende gewaarwording. De wandeling was voor ons even heerlijk om te doen. Het betekende even uit een busje. Een extra compliment naar Sjef, want hij was de enige van de leiding die de afgrond in durfde te gaan met een aantal van ons.

En daar gingen we weer op pad. De bedoeling was om even naar een riviertje te gaan om af te koelen of te zwemmen, maar helaas werd dat een klein watervalletje (het was niet meer dan een koude douche).

Hierna gingen we weer op weg naar huis. Dat was een lekker dagje zeg. Thuis aangekomen had ik weer de leuke taak om boodschappen te doen. Inmiddels worden we aanbeden in ‘onze’ winkeltjes. Wij maken de plaatselijke bevolking rijk door alle wensen (DRANK) van de leiding. Na de boodschappen stond het eten klaar. Er stond een ‘heerlijk’ soepje klaar van lamsvlees waar de lever en de galblaas nog aanzaten. De lever zat weinig smaak aan, maar daarentegen zat er een vreemde smaak aan de galblaas. Al moet ik wel mijn complimenten geven aan Jos, want deze man heeft al zijn ‘vlees’ opgegeten. Ik heb lekker koud gedoucht, maar Jos heeft wel leuke dingen meegemaakt dus daar vertellen we maar wat over.

Jos en Matthijs zijn samen met een aantal jongeren (de oudste van het weeshuis) nog een berg opgegaan. Ze zijn door de jongeren meegenomen naar een kapelletje op de berg waar ze eerst 3 rondjes omheen moesten lopen, daarna een klein steentje op de muur moesten plakken, daarna in het kapelletje 2 kaarsjes moesten aansteken, er voor hen gebeden werd door de andere jongeren. Vervolgens moesten ze weer achterstevoren het kerkje uit. Waar een groep soldaten aan het wachten was op hun buurt (onderaan de berg staat een legerkazerne).

Wij hebben dus weer leuke dingen meegemaakt. Er zijn weer mooie verhalen verteld, waaronder een goede dag afsluiting. Morgen weer een werkdag. We hebben er weer veel zin in.

Heel veel liefs,

Ik (Lotte) en Jos

• 01 Augustus 2010 - 20:02

Wilma :

Hallo allemaal en in het bijzonder Jos,

Wat leuk Jos, dat je ouders ook opgedoken zijn. Ik miste ze al. Jij ook zeker? Zo te lezen zien jullie nog aadig wat van het Armeense landschap, al rijdend. Mooie groepsfoto, echt een plaatje om te bewaren. Wat zijn Jos en Matthijs sportief geweest. Ik zie wel dat Matthijs het bergwandelen van 12 jaren Franse Alpen nog niet verleerd heeft. Typisch trouwens, dat spelletje met dat bidden. Hebben jullie toch weer een mooie vrome zondag gehad. Wij hebben vandaag het slagveld van de slag bij Hastings geinspecteerd. (1066, voor de geschiedenisbarbaren) Het lag er prachtig bij. Al het bloed was opgeruimd en de doden keurig begraven.
    Grouphug voor jullie allemaal,
    xxx

• 01 Augustus 2010 - 20:14

Tineke En Evert:

Hoi allemaal,

Bijgekomen van een weekend rust?
    Morgen weer fris aan de gang met het verfwerk.
    Hier zit het verfwerk en de vakantie er weer op.
    Groetjes.

• 01 Augustus 2010 - 20:30

Oma Vrijenhoek:

Het was wel weer ,een smeuig verhaal,jullie maken wel veel leuke dingen mee.Maar genieten jullie er maar van.
    groetjes aan allemaal, in het biezonder, Jasper ,en een knuffel.

• 02 Augustus 2010 - 08:01

Ali - Truus:

Hallo,
    Leuke dag gisteren,jullie hebben weer veel gezien en meegemaakt,en "lekker" gegeten.
    Vandaag weer aan het werk.
    Groetjes

• 02 Augustus 2010 - 08:01

Drie Van Drieen:

Hoi allemaal,

Het was een leuke reisdag voor jullie zo te lezen.
    Hoe ging het met Ruben z'n schokdempers in de hobbelende bus?

Groeten vanuit Bella Italia, GGE

• 02 Augustus 2010 - 08:21

Albert Van Der Spek:

Hallo allemaal,

Leuk om te lezen dat een weekeinde dat niet werd wat het had moeten worden, toch zeker de moeite waard bleek te zijn.

We proeven hier de sfeer en de andere cultuur en genieten van de groepsfoto, hier is duidelijk veel aandacht aan de compositie besteed!

Tja Tamara, wij komen niet veel verder dan het Lookhof en een rondje Oude Leede :-(

Die soep klonk niet helemaal come il fou, dus als dat op het toilet maar goed gaat.

Verder hebben wij alvast een flash forward toegepaste en virtueel in jullie volgende kindertehuis rond gekeken. Leuk om ook hier de westerlijke lijntjes te ontdekken, want deze kids komen soms naar Nederland voor vakantie. Toch zal dit tehuis jullie weer hele andere indrukken gaan geven.

Veel plezier, geluk en inzichten toegewenst

• 02 Augustus 2010 - 08:37

Albert Van Der Spek:

Nog eens wat doorgeklikt, foutje in de virtuele toer. Een tehuis in Vanadzor kent lijntjes naar Nederland. Janet Sonneveld, woonde in Pijnacker bezocht enige jaren geleden dit tehuis en leverde materialen. Het tehuis waar jullie naar toe gaan kent deze lijntjes volgens ons nog niet. Wel zal de begeleiding van deze kinderen van jullie weer hele andere vaardigheden vragen.

Nog een boodschap voor Wilma: het is hier 17 graden en bewolkt. De begraafplaats (ons slagveld...) ligt er keurig bij ;-)

• 02 Augustus 2010 - 11:36

Alice :

leuk verslag en mooie dingen beleefd zo te zien. Ook een mooie groepsfoto. Enne...wanneer geeft de 'leiding' een keer een (drank)orgelconcert? Zo te lezen zal dat niet lang meer duren!:)

Veel succes met jullie werk na een weekend van ontspanning. Ga er weer lekker tegenaan.

groetjes vanuit Middenbeemster ook namens de familie Hagmolen of ten Have.

• 02 Augustus 2010 - 11:59

Dames Vd Poli:

Hoi Marleen ,

Je krijgt de groetjes van de dames van de poli ortho en sport
    we zien je zo terug doei

• 02 Augustus 2010 - 14:27

Jeannette Remigius:

Leuk om de belevenissen van de laatste dagen weer 'bij te lezen'. De stemming zit er goed in! Gelukkig is er naast alle noeste arbeid ook tijd voor ontspanning en plezier!
    Grappig die foto met 'hoofd, schouders, knie en teen'. toch altijd weer een succesnummer met kids he!

Brrrr, lekker hoor zo'n soepje van lever en galblaas (niet)... ;0

Succes met het kluswerk maar weer in deze nieuwe week!!

• 02 Augustus 2010 - 15:41

Bram En Eveline:

Leuke groepsfoto, was die voor de soep genomen?, vast wel.
    Koen en Jos als hbo-verpleegkunde studs, jullie kunnen je lol op na sit soort soepjes...Levert dit ook studiepunten op??
    Werkse de komende week, groetjes vanuit L'stad.

• 02 Augustus 2010 - 18:43

De Verhoefjes:

Ha allemaal,

Ook dit was weer een leuk verslag om te lezen. Knap Jos, dat je al het vlees opgegeten hebt, brrrrr.:s
    Wat een mooie bergen zijn daar op die foto te zien! Fijn dat jullie ook tijd hebben, naast al dat zwoegen, om van de omgeving te genieten en lol te hebben met elkaar!
    Wij zijn vandaag in Porto Fino geweest (een soort Monaco) en hebben daar dure jachten gezien. Verder heerlijk gezwommen in de Golf van Genua. Temp hier: 34 graden in de schaduw!!
    Veel plezier!:D:D

• 02 Augustus 2010 - 19:09

Carla:

Lieve allemaal,
    zo te lezen gaat het allemaal heel goed, leuk om zo op de hoogte te blijven..
    Maar die mannen in die patserwagens.. die op de meiden azen...(uit één van de eerdere reisverslagen) brrrr!!! Pas maar goed op elkaar!!!
    Ik ben heeeeeel benieuwd naar de foto's van de kerkjes en kappelletjes.. en al het andere natuurlijk!!!
    enne, (vooral Marleen) hoe zit het met de beestjes en insecten (bulten)??? Wat is het meest voorkomende insect of beest/dier waar jullie van griezelen??

@ Marleen en Vanessa, voor jullie is het nog een paar dagen, dan komen jullie alweer terug (vooruit op de groep) dus geniet er nog even extra van en jullie moeten natuurlijk voor de rest van de groep wel 2x zo hard werken om wat in te lopen ;) (grapje)

Ik wens jullie allemaal veel succes verder,

Groetjes van Carla
    (zusje van Marleen)