Hollandse lekkernijen - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Jongeren Armenie - WaarBenJij.nu Hollandse lekkernijen - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Jongeren Armenie - WaarBenJij.nu

Hollandse lekkernijen

Door: Heidi

Blijf op de hoogte en volg Jongeren

07 Augustus 2010 | Armenië, Jerevan

Lieve lezers,

Hier dan eindelijk een berichtje van mij. Na wat geklungel van twee ‘leiding’ afgelopen dagen, ben ik vanmiddag aangewezen om het allemaal een beetje recht te breien. Daarom vandaag een ‘special’ bij het bericht, maar nu eerst onze belevenissen van vandaag.

Om 5 uur vanmorgen wekten een haan Annemieke en mij, na een wat onrustig nachtje in het hotel. Onze twijfelaar, met voelbare veringen, had maar 3 poten, dus bij elke draai wiebelde hij heerlijk heen en weer. Maar wij bleken de enige te zijn met zo’n onrustige nachtje, want de rest van de groep had wel heerlijk geslapen.
Om half 9 haalden we met de bus de leden van ‘Pijnackernaren helpen Armenië’ op bij het andere hotel en gingen we op weg naar ons ontbijt. Dit smaakte wederom heerlijk en vormde een goede buffer voor deze dag. We begonnen onze dag met weer met een flinke rit in de bus. Ondanks de steile passen en prachtige berglandschappen slaagden sommigen erin om hun ogen te sluiten. Op (bijna) het hoogste punt van de pas (2410 meter), stopten we om een grot te bekijken. Deze caravanserai was vroeger een herberg voor de karavaan die van Iran naar China trok. Na een verassend kopje thee en koffie van de buschauffeur reden we verder richting het meer van Sevan. Onderweg kwamen we veel afgelegen, armoedige huizen tegen, waar de daken vol gaten zaten. Onvoorstelbaar dat de mensen het in de winter hier vol houden, aangezien het hier dan tot -30 graden daalt.

Het duurde even maar daar was dan het meer van Sevan. Het zonnetje scheen heerlijk en het was behoorlijk warm in de bus. Ondanks dat we stonden te popelen om te gaan zwemmen, moesten we nog wel even wachten. Want wij reden eerst de helft van het meer rond voor we met de bus stopten. Het was inmiddels alweer 2 uur geweest en de maagjes knorden alweer, dus eerst maar is lekker lunchen. Kip-wortel-mayonaise salade, de komkommer en tomaat het de beruchte Armeense kruiden, brood, soep en spaghetti met gehakt.Kortom onze buikjes waren goed gevuld en wij waren klaar om te gaan zwemmen.

Maar toen wij klaar stonden om het water in te duiken, begon het met regenen. Gelukkig laten wij ons niet zomaar weerhouden en legden onze handdoeken uit onder een overkapping aan de kant van het water. De echte diehards, ja daar zat zelfs ‘leiding’ tussen, durfden een verfrissende duik in het water te nemen. Sjef vond het duiken in het water niet genoeg en probeerde het zelfs op de kant nog een keer uit. Na 20 minuutjes zwemmen vonden we het wel genoeg geweest, zeker omdat het begon te stort regenen en onweren. Vervroegd keerden we terug richting Yerevan. Onderweg stopten we om een kerkje boven op een heuvel te bekijken. Het waren aardig wat trappen naar boven en door de storm waaiden sommigen hier letterlijk vanaf. Na wat geglij en geglibber, keerde iedereen veilig terug bij de bus.

Om deze geweldige dag af te sluiten, bereidden we een feestmaal bij Maria Goris thuis: PANNENKOEKEN. Jaja, Sjef liet zijn bakkunsten zien en de één na de andere salami- en rozijnenpannenkoek vloog de keuken uit. Met z’n dertigen in een appartementje paste verrassend goed en zorgde voor een hoop gezelligheid.
Om kwart over tien vonden we het mooi geweest en raceten we met taxi’s terug naar het weeshuis, om hier de dag af te sluiten.

Vandaag was weer een dagje vol avonturen, maar met veel busritten. Matthijs en ik hebben ons in de bus niet verveeld en als ‘goedmakertje’ voor de afgelopen dagen hebben we een Armenië-ABC gemaakt:

A
- Armenië: daar zijn we nu
- Abrikoos: de trots van dit land
- Arina: is het nieuwe groepslid van K3
- Annemieke: ondanks een dipje doet ze toch alles mee

B
- Barev: goededag in het Armeens
- Birckenstocks: hierop kun je ook prima bergwandelen
- Busjes: deze zitten hier nooit vol genoeg

C
- Carolien: komt altijd op het goede moment ons met water en zonnebrand verzorgen

D
- Dram: de munteenheid in dit land
- Dansen: de voetjes gaan dikwijls hier van de vloer
- Diarree: we spuiten allen kanten op

E
-Eten: elke dag opnieuw een verrassing

F
- Foto’s: we lijken inmiddels wel fotomodellen
- Film: pas op, want alles wordt vastgelegd
G
- Gerrit: zelfs een frisse duik in het meer durfde hij aan
- Genieten en gezelligheid: een belangrijk onderdeel van elke dag

H
- Hoppetsjop: het woord wat de Armeense kinderen het best geleerd hebben. Wat het betekent? Zoek het maar op in de van Dale.
- Hajastan: een betere tolk kunnen we ons niet wensen
- Hobbelen: er zijn meer gaten dan wegen
- Hooiwagens: ik wist niet dat er zoveel hooi op één wagen kon
- Henk: oeps, we vergaten hem na het etentje bij de directeur
- Heidi: Jodelend in de bergen voelt ze zich hier al helemaal thuis

I
- Irene kwijt? Zoek haar bij de K

J
- Jongeren voor Armenië: Één groep met één doel
- Jos: steelt vele Armeense damesharten
- Jasper: onze bouwvakker, zelfs aan de kledingvoorschriften voldoet hij

K
- Kharbed: het tweede weeshuis, waar we nu verblijven
- konijnen: 12 gekocht toen we weggingen, maar hoeveel leven er nu nog?
- Koriander: moeten ze deze kruiden nou echt over al het lekkers heen doen
- Koen: Ondersteboven, achterstevoren, binnenstebuiten: geen schilderhouding is voor hem te gek

L
- Ladder: voor je het weet, lig je om ver
- Linzen: ons favoriete gerecht. Wilt iemand het recept?
- Lotte: maakte het konijnenproject tot een succes

M
- Maria: ratelt zo snel Armeens dat zelfs onze tolk het niet meer kan volgen
- Marleen: maakte van deurenverven haar specialiteit
- Miriam: Geef haar een kwast en verf en ze vermaakt zich wel
- Marissa: Al zingend, schiet het klussen bij haar hard op
- Matthijs: de heupen zitten goed los, zeker na een wijntje

N
- Nederlandse kaas: er werd gevochten om een plakje (wat zijn we toch een kaaskoppen)

O
- Ochtendgymnastiek: mek, yerku, yerek, chors . We doen er alles aan om fit te blijven

P
- Pijnackernaren helpen Armenië: leuk dat we er wat gezelschap bij hebben uit Pijnacker
- Politie: Ruben en Ruben werden de hemd van het lijf gevraagd
- Pas: haarspeldbochten met een prachtig uitzicht

Q
- Quotes: alle ‘domme opmerkingen’ en versprekingen verzameld door Irene

R
- Ruben van Drie: geen gênante actie blijft geheim, Ruben legt alles vast op film
- Ruben Bout: Tsalapacas!

S
- Schuren en schilderen: niks bleef zonder likje verf
- Snorhaarkaloetsoen: oftewel dankjewel
- Stan: onze ‘wijs’ man
- Sjef: onze shopaholic gaat vele malen onderuit
-Spiegelmomentje: Matthijs kwijt, zoek hem bij zijn evenbeeld

T
- Televisieopname: na 2 weken al beroemd in Armenië
- Taxi: inhalen over voetpaden is toch ook gewoon een optie?!
- Tamara: heeft inmiddels de meeste quotes verzameld

U
- Uiteten: af en toe een aangename verrassing voor ons
- Uitslapen: morgen mogen we voor het eerst een uurtje langer op bed blijven liggen

V
- Vanessa: een boor, pikhouweel of schop, niks is voor haar te zwaar, zij krijgt alles voor elkaar
- Vanadzor: de weken gingen in dit weeshuis zo snel voorbij
- Vodka: ‘de leiding’ lust het wel als pap

W
- Watermeloen: hoeveel hebben we hier al van verslonden?
- Wc-bril: een collectorsitem hier

X
- Xenofoob: hier hebben de Armenen totaal geen last van, ze laten hun ogen goed de kost gaan
- Xrzqsksjk: en alle andere Armeense woorden die niet uit te spreken zijn

Y
- Yerevan: begin- en eindpunt van onze reis

Z
- Zingen: tot in de late uurtjes, al gaat de kwaliteit er dan ‘ietsje’ op achteruit
- Zon: is er altijd, behalve vanmiddag

Fijne avond nog allemaal en tot vrijdag!
Liefs Heidi

• 07 Augustus 2010 - 20:54

Alice:

Leuk gedaan, het ABC.
    Bij de D van diarree,Irene heeft hier goede pillen voor mee.
    Vraag er haar gerust eens naar, en je buik doet niet meer raar!

groetjes en succes verder.

• 07 Augustus 2010 - 21:02

Aad, Eleen, Joke:

Leuk om jullie verslag en het abc te lezen.Jullie genieten volop van de omgevun, maar gaan jullie ook hier nog iets ondernemen. Sterkte met slapen en prettig weekend.

• 07 Augustus 2010 - 21:24

Marleen:

Gaaf ABC Heidi en Matthijs... echt de spijker op z'n kop!

Ik volg jullie op de voet en check regelmatig mijn mail of er alweer een nieuw berichtje is geplaatst. Dan "slurp" ik alle woorden in mij op en wenste ik dat ik daar nog was! Mis jullie!!

liefs
    Marleen

• 07 Augustus 2010 - 21:33

Evert En Tineke:

heidi en annemieke,
    dat lijkt ons lekker slapen op een bed met springveren en 3 poten.

Annemieke, hoezo een dipje?

• 07 Augustus 2010 - 21:37

Bart En Ris Bobbe:

Hoi allemaal
    Geen werkdag maar toch weer veel gezien/gedaan. wat een leuk idee Heidi en Matthijs van het Armenië ABC. We wensen jullie nog een goed verloop met jullie missie de komende dagen! We zullen morgen aan jullie denken in gebed en bij de koffie in de Acker. Groetjes van ons aan jullie allen.

• 07 Augustus 2010 - 22:11

Marleen:

Whaha, Bobbe...?!?! 'k Heb een nieuwe achternaam!! :-)

• 07 Augustus 2010 - 22:55

Wilma:

Hé, wat leuk, nog een bericht vanavond. Geeft weer heel veel nieuwe informatie. Wat knap dat jullie ondanks de buikklachten zo hard gewerkt hebben. Daar word je toch wel een beetje slap van? Ben reuze benieuwd naar foto's, films en quotes. Ben ook benieuwd wat jullie werkzaamheden zullen worden de komende dagen. Het wordt nu wel een beetje aftellen hè.
    Knuffel voor iedereen.

• 08 Augustus 2010 - 10:58

Rob,marian,tim:

Fijn dat er weer verslagen zijn, het is echt verslavend om elke keer te lezen.Ondertussen zijn wij weer in Pijnacker, na 2 weken Frankrijk.
    Wat een leuk abc.we kijken al weer uit naar het volgende verslag.
    Jasper wat fijn om gisteren even je stem te horen, het gaat je goed jongen een dikke knuffel van papa,mama,tim

• 08 Augustus 2010 - 11:26

Leijsjes:

hoi Ruben
    een berichtje van ons heb ik bij het verslag van de eerste dag gezet, lekker dom he, maar toch goed bedoelt.

• 08 Augustus 2010 - 13:06

Aad W:

Na uitgerust te zijn van de terugreis van onze vakantie (is nu echt voorbij :( snif...
    weer bij kunnen lezen van jullie (wel 3) verslagen) Leuk om alles zo te kunnen volgen

Ook nog tijd overgehouden voor een abc'tje ;) Maar ik hèb toch lopen zoeken naar Irene bij de K..., maar dat zal wel een insiders grapje zijn, want ik heb haar niet gevonden :?, of zit ze nu weer ergens anders?

groetjes en veel plezier en sterkte met de laatste paar daagjes

• 08 Augustus 2010 - 16:02

Bram En Eveline:

Leuk dat ABC, Koen wat leuk om te lezen dat je zo handig met je kwast bent. We komen je natuurlijk halen vrijdag vanaf schiphol.
    Knuffel van ons allemaal, ook een speciale knuffel voor RUBEN BOUT.

• 08 Augustus 2010 - 16:12

Sbas:

Geniaal dat ABC! Goed bezig Dames en Heren :) Heel leuk om al jullie verhalen te lezen!!

• 08 Augustus 2010 - 16:41

Sarie De Jong:

Dat jullie nog tijd hebben om iedere keer een uitgebreid verslag te maken en nu nog aangevuld met een abc.Geweldig.Ik ben zeer benieuwd naar de foto,s.Die komen vast wel op de beamer te staan.
    Gr voor allen Sarie.

• 08 Augustus 2010 - 16:43

Marjolein:

Leuk verslag weer en wat een super leuk ABC!! Geeft volgens mij precies aan hoe leuk (en hard werken) het daar is! Ben zo benieuwd naar alle live verhalen volgende week! :D

Liefs!!

• 08 Augustus 2010 - 17:24

Oma En Opa Willemse:

Matthijs,wat een geweldige belevenis, de eerste weken zul je niet uitgepraat raken.
    Ik hoop dat je ook nog aan werken toekomt.
    Een leuk ABC hebben jullie gemaakt.

• 08 Augustus 2010 - 19:21

Paul En Marlien:

hoi
    Na terugkomst uit Kreta al snel weer internet op gedoken om jullie verslag te lezen. We zijn zo benieuwd naar alle details van de reisverslagen dat we bij thuiskomst veel bij te kletsen hebben!!

• 10 Augustus 2010 - 18:33

Eveline:

Hey! Allemaal!
    Ik dacht laat ik ook eens een reactie plaatsen :P Ik lees de verslagen wel, maar vergeet steeds te reageren.

Het klinkt echt supergeweldig wat jullie daar allemaal doen! Ik wordt ook door Jasper ingelicht, maar hier lees ik dan toch ook nog veel leuke dingen.

Aangezien er een wedstrijd was van meeste reacties, heb ik deze gedaan.Ik moest erg lachen om het alfabet :D

En nog iets: Wat is hoppetsjop? Mijn woordenboek kent het in ieder geval niet xD

Veel plezier nog de komende 3 dagen! En zie jullie vrijdagochtend op schiphol!

Xx Eveline