Algemene informatie over Armenie! - Reisverslag uit Pijnacker, Nederland van Jongeren Armenie - WaarBenJij.nu Algemene informatie over Armenie! - Reisverslag uit Pijnacker, Nederland van Jongeren Armenie - WaarBenJij.nu

Algemene informatie over Armenie!

Door: Lotte&Irene

Blijf op de hoogte en volg Jongeren

08 April 2010 | Nederland, Pijnacker

Armenië

Armenië, officieel de Republiek Armenië, is een bergachtig land in de Zuidelijke Kaukasus. Geografisch gezien hoort het bij Azië, maar in culturele en historische aspecten behoort en beschouwt het zich tot Europa. Het is de oudste christelijke staat in de wereld. Bij het begin van onze jaartelling lag Armenië ook veel dichter tegen Europa aan, het lag veel westelijker.
Armenië is in 1990 onafhankelijk geworden van de Sovjet-Unie en is sinds 2001 lid van de Raad van Europa.

GESCHIEDENIS:
Een klein beetje geschiedenis. Armenië was vroeger vele malen groter dan nu. In de 17e eeuw werd Armenië opgedeeld in grote stukken, waardoor het land kleiner werd. Toen in de 19e eeuw kwam een groot deel van Armenië onder bestuur van het Russische Rijk. Dit bleef zo tot de eerste wereldoorlog. Na deze oorlog maakte Armenië samen met Georgië en Azerbeidzjan deel uit van de Kaukasische Federatie. Zo konden deze drie landen van 1918 tot 1920 onafhankelijk blijven. In deze drie jaar had Armenië een andere naam, deze naam luidde: de Democratische Republiek Armenië.
Maar helaas bleef het land niet onafhankelijk, want in 1920 werd Armenië veroverd door het Rode Leger en bij de Sovjet-Unie gevoegd, waarna het werd hernoemt tot de Armeense SSR.

Een stukje verder in de geschiedenis, zo’n 20 jaar geleden. In februari 1988 vond er een zware aardbeving plaats in het noorden van het land. Ook ontstond er in dat jaar een conflict met Azerbeidzjan over Nagorno-Karabach, wat als autonome republiek binnen Azerbeidzjan lag en waar veel Armeniërs wonen.
In augustus 1990 werd Armenië onafhankelijk van de Sovjet-Unie. Nagorno-Karabach werd veroverd door het Armeense leger. De mensen die daar woonden riepen de Karabachrepubliek uit. De huidige president van Armenië was in zijn vorige functie president van de Karabachrepubliek.

GEOGRAFIE:
Armenië ligt in het continent Azië, we krijgen veel de vraag: Waar ligt Armenië. Dat ligt toch ergens bij Polen of zo, maar dat is niet zo. Armenië ligt tegen een aantal landen aan. Turkije ligt aan de westkant, Georgië in het noorden, Azerbeidzjan in het oosten en Iran in het zuiden. Armenië ligt in een gebied dat de Kaukasus heet.
Armenië is zo’n 0.72 keer groter dan Nederland, het oppervlakte bedraagt dan 29.800 km². Armenië is een van de weinige landen die niet aan de zee liggen.
De Ararat-vallei ten zuiden van de hoofdstad Jerevan is een vruchtbare streek waar de meeste van alle landbouwproducten vandaan komt. Meer dan de helft van het land wordt hier geïrrigeerd. Er is ook in het zuiden van Armenië tegen Iran aan een vruchtbare strook. Deze streek is vooral bekend om de enorme, soms wel een kilo wegende, perziken die hier geoogst worden. Voor de rest bestaat Armenië vooral uit bergen en heuvels en daar ligt het land zelden lager dan 1000m. Er zijn ook veel rivieren te vinden in Armenië, maar door veel hoogteverschil en stroomversnellingen zijn ze bijna geen van alle bevaarbaar.

Nu de drie belangrijkste steden:
Zoals ik daarnet al zei is de hoofdstad Jerevan. Deze stad heeft 1.091.235 inwoners. Het ligt aan een rivier, de Hrazdan. Jerevan is een belangrijk industrieel, cultureel, en wetenschappelijk centrum in de Kaukasus. De stad vormt een spoorwegknooppunt en is een belangrijk handelscentrum voor agrarische producten. De onderwijskundige en culturele faciliteiten in Jerevan omvatten een universiteit, de Armeense Academie van wetenschappen, een staatsmuseum en verscheidene bibliotheken.
Gjoemri is de tweede stad in het land en heeft 140.318 inwoners. Vanadzor is de derde stad in het land en wij gaan daar heen. De stad heeft 93.823 inwoners. Het staat bekend als een van de mooiste steden van Armenië.

DEMOGRAFIE:
Dan nu wat over de bevolking. De bevolking bedraagt nu 2.968.586 mensen. In 2001 was het nog 3miljoen. Je ziet dus dat de bevolking afneemt, maar op dit moment begint de bevolking weer wat te groeien. De levensverwachting van de mensen in Armenië is 72.4 jaar. Gemiddeld sterven de mannen jonger dan de vrouwen, wat hier in Nederland ook het geval is.
Er zijn drie bevolkingsgroepen in Armenië. Er wonen 97.9% Armeniërs, 1.3% Koerden, wat Jezidi’s zijn, en 0.5% Russen.
De officiële taal van Armenië is Armeens, de meeste mensen spreken dit dan ook. Er wordt voor 97.7% Armeens gesproken, 1% Koerdisch en 0.9% Russisch.
94,7% van de inwoners van Armenië zijn Armeens-apostolisch. Het armeens-apostolisch komt door een ruzie tussen de Perzen en de Armeniërs zeer lang geleden. Het begon in het jaar 301 dat een koning van Armenië bekeerd werd tot het christendom. Dit was in het land de eerste staatsgodsdienst. Ze waren toen al een tijd in strijd met de Perzen. Toen er eindelijk een bevrijding was, hoorde Armenië niet bij Rome en ook niet bij Byzantium. Deze scheiding bracht een grote isolatie ten aanzien van de rest van het christendom. Dit vond allemaal plaats vóór het Groot Schisma van 1054, met de scheiding van het oosterse en het westerse christendom wat leidde tot Oosters-orthodoxe Kerken en de Rooms-katholieke Kerk. De Armeens-apostolische Kerk behoort tot geen van beiden. De Armeens-apostolische Kerk is een autocephale kerk sinds de 5e eeuw. Een autocephale kerk betekend dat de kerk bestuurd wordt door patriarch of aartsbisschop. Deze benaming gaven ze, om aan te duidden op welk niveau er bestuurd werd.
Daarnaast hangt 4% een andere christelijke kerk aan, zoals de Russisch-orthodoxe Kerk, de Armeens-katholieke Kerk en het protestantisme. De Jezidi's maken 1,3% van de bevolking uit.

POLITIEK:
In 2003 waren de presidentsverkiezingen en de parlementsverkiezingen. In het binnen- en buitenland was er kritiek op het onvoldoende democratische karakter. Een grondwetswijziging die volgens de oppositie de macht van de president verder zou hebben uitgebreid, slaagde gelukkig niet.
Armenië is een land dat sinds kort graag wil meedoen met het westen. Hierdoor zou Armenië meer kans krijgen op een beter bestaan. Ze mogen meeoden aan het Eurovisiesongfestival, hierdoor krijgen ze meer aandacht. Het staatshoofd is een president, deze meneer is sinds 2008 president. Hij heet Serzj Sarkisian. De premier van Armenië is tegelijk gekozen met de president en heet Tigran Sargsvan.
Het parlement zit iets anders in elkaar dan dat van Nederland. Ze hebben namelijk een eenkamerparlement. Er zitten 131 leden in en alle leden hebben een termijn van 4jaar. Ze hebben sinds 1919 algemeen kiesrecht en de kiesleeftijd is 18jaar.

ECONOMIE:
De economie is in Armenië nog steeds erg afhankelijk van Rusland. Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, het conflict in Nagomy-Karabach en de gevolgen van de aardbeving van 1988 hebben Armenië in een algehele economische malaise gebracht, waar het moeilijk uit kwam. Armenië is boven al deze problemen ernstig getroffen door de economische crisis van Rusland van 1998.

Maar de laatste jaren komt de economie in een sneltreinvaart weer op. Hogere lonen is een van de oorzaken van de groei van het BBP. Het is wel fijn dat de inflatie laag blijft, dat komt door een strikt monetair beleid in Armenië. Een monetair beleid is dat de centrale bank mag ingrijpen als het fout gaat met de valuta. De dram, de geldeenheid in Armenië, wordt niet geapprecieerd, waardoor de Armeense exporten duurder worden. De bevolking heeft helaas weinig vertrouwen in de munteenheid.

Er is een voortdurend tekort op de lopende rekening. Dit wordt gefinancierd door leningen en buitenlandse directe investeringen. De directe investeringen zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Je kunt dus wel zien dat de burgers van het land op een of andere manier hier aan mee moeten betalen. Ze hebben al weinig geld. Wat ze per jaar verdienen is €65,-. Dat is niet veel en als ze dan nog daar geld aan moeten weggeven omdat het niet lekker loopt met de lopende rekening.

Dan nog wat over bedrijven. Een groot deel van de bedrijven zijn geprivatiseerd. Voor de overige bedrijven die nog niet geprivatiseerd zijn verloopt het proces moeizamer. Investeerders worden vaak afgeschrikt door het Karabach-conflict. Vanwege de economische blokkade van Turkije en Azerbeidzjan is exporteren, maar Armenië heeft gelukkig nu wel nieuwe mogelijkheden en exportroutes ontwikkeld via Georgië en Iran.

ONZE PROJECTEN IN ARMENIË

Gedurende onze drie weken in Armenië gaan twee weeshuizen bezoeken. Het eerste weeshuis ligt in Vanadzor. Dit is de derde stad van Armenië en is tegelijkertijd ook de hoofdstad van de noordelijke provincie Lori. De stad ligt ongeveer zes uur rijden van de hoofdstad Yerevan vandaan, waar wij aan zullen komen met het vliegtuig.

In dit eerste weeshuis zullen wij acht dagen verblijven. Na de eerste vijf dagen gaan wij een weekend met de kinderen op zomerkamp. Dit zomerkamp vindt plaats in de stad Gargar. Tijdens dit zomerkamp is het de bedoeling dat wij de kinderen vermaken door middel van spelletjes, maar ook zullen wij de kinderen helpen om de zee in te gaan. Na dit weekend staan ons nog drie dagen werk te wachten in het weeshuis zelf.

Tijdens ons verblijf in dit weeshuis zullen wij de speelplaats renoveren en zullen wij een complete baby afdeling gaan opknappen. Deze afdeling is wegens gebrek aan geld momenteel namelijk gesloten. Verder zullen wij ook activiteiten ondernemen met de kinderen zelf. Zo zullen wij onder anderen op de baby’s passen, spelletjes spelen of sportdagen organiseren.

Het tweede weeshuis dat wij gaan bezoeken, is gelegen in de stad Nor Kharberd. Deze stad ligt niet ver van de hoofdstad Yerevan vandaan. Dit weeshuis is speciaal voor zowel verstandelijk als lichamelijk gehandicapte kinderen. In dit weeshuis verblijven wij vier dagen. De bedoeling is dat wij in deze vier dagen de kinderen naar verschillende plaatsen en/of activiteiten brengen, denk aan een bezoek aan het ziekenhuis of een bezoek aan de stad zelf. Verder is er ook een hoop schilderwerk en tuinier werk dat gedaan kan worden in dit weeshuis.

HOE KUNT U ONS STEUNEN?

Om onze projecten zo goed mogelijk uit te voeren is uiteraard geld nodig. Wij hebben al velen acties gevoerd, denkt u aan het spelen van zwarte piet, oliebollen bakken, planten verkopen, boeken verkopen, een benefietconcert organiseren, etc. Om al het geld op de goede plek te laten komen, hebben wij als actiegroep onze eigen rekening opgericht. Dit rekeningnummer is 425923 en staat ter name van Gereformeerde Kerk Pijnacker, onder vermelding van Jongeren voor Armenië. Alvast bedankt!

Reacties zijn altijd welkom onder dit bericht of stuur een mailtje naar rubenvan3@hotmail.com !

• 13 September 2010 - 17:11

Armenieiloveyou:

IK ben eindelijk blij dat er iemand goeie inforamtie geeft maar is dat wel soo dat armenie groter is dan nederland
    ???

• 14 September 2010 - 21:01

Jongeren Voor Armenie:

@Armenieiloveyou: Er staat dat Armenie 0,79x groter is dan Nederland. Vermenigvuldigen met een getal kleiner dan 1(0,79) dan word de uitkomst(oppervlakte Armenie) lager dan het orginele getal(oppervlakte Nederland)!

• 10 Maart 2011 - 13:48

Gegeye:

nou dank jullie wel voor dit goeie info wel goed hoor 9+ maar dom oh nederland is groter

• 10 Maart 2011 - 13:50

F:

f

• 10 Maart 2011 - 13:53

Armenieiloveyou:

es zes inch anem hima pachem i love you and ik heb een jongen die ik leuk vind mar in mijn klas en zeg het niet armik hahhaha ik bloos doeg ben bloot nee joh moie info soryy 10 -ook goed hoor

• 10 Maart 2011 - 13:57

Rinoa:

ja hoor het gaat hier wel over info van armenie en dan kom jij weer armenieiloveyou allemaal over je jongens praten i hat you mooie blog hoor goede info had ik nodig ook hahhahahah love you arminia lekker hooor praat over dit verslag jij ja armenieiloveyou en dniet over je rare stomme jongens stem op mij ah ah ah ik hou van lieve lekker jongen s maar ik zeg nu alleen over dit reisverslag maar ja iemand moest weer zogenaamd over de lekkere jongens parte he oke maar ff ik vind dit leuk mooi goed vet info 10 10 10 ps ben 15 wie wil ne ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh deoi doei doei meljhsekds i love you arminia

• 10 Maart 2011 - 13:59

J,hklhjklj:

dis cool and leuk i hate turkey

• 10 Maart 2011 - 13:59

Ne Laat Maar Toch Ni: